Ucapan Presiden PMIUPM di Mesyuarat Agung Tahunan PMIUPM

Terima kasih kepada saudara Pengerusi Mesyuarat
Yang Berbahagia Penasihat Gerakan Islam PMIUPM
Yang Dihormati mantan Saff pimpinan PMIUPM
Yang Berusaha Pengarah & Jawantankuasa Pelaksana Mesyuarat Agung PMIUM Kali Ke-
Yang Diraikan Dif-Dif Kehormat
Serta Sidang Perwakilan Ahli-Ahli PMIUPM Siswa Dan Siswi Yang Dirahmati Allah Sekalian…

Pertama-pertamanya marilah kita merafa’kan setinggi kesyukuran kepada Allah, kerana dengan limpah dan InayahNya dapat kita berkumpul dan meneruskan perjuangan kepimpinan Islam di bumi UPM ini.

“Beri aku seribu orang, dan dengan mereka aku akan menggerakkan Gunung Semeru! Beri aku sepuluh pemuda yang membara cintanya kepada Tanah Air, dan aku akan mengguncang dunia!” – Sukarno

Begitulah kata-kata hikmah yang menjadi keyakinan diatas semangat kepemudaan, masa muda adalah masa untuk belajar, untuk meneroka dan menimba sebanyak mungkin ilmu yang telah disediakan oleh alam. Saya mengharapkan PMIUPM pada sesi akan datang mampu memberikan ‘makna’ kepada perjuangan dakwah dan siyasah di bumi UPM ini.
Perjuangan menyeru kepada kebaikan perlulah diteruskan sebagaimana yang telah termaktub didalam al-Quran;

“Dan hendaklah ada di kalangan kamu satu golongan yang menyeru kepada kebaikan,menyuruh kepada ma’ruf dan mencegah mungkar;merekalah golongan yang beruntung” (Surah Ali-imran:104)

Selari dengan usul yang telah dipersetujui bersama, “kembalikan Spirit dakwah PMIUPM” dan “Merejuvinasikan gerakan Helwani demi kebajikan siswi UPM”, maka saya menyeru kepada semua ahli PMIUPM untuk sama-sama memberikan sepenuh komitmen terhadap gerak kerja dakwah yang akan disusun pada sesi akan datang. Segala gerak kerja kita ini merupakan suatu persembahan atas rasa kehambaan kita kepada Allah SWT.

Sidang Perwakilan yang dihormati,

“ Dakwah akan terus berjalan, dengan atau tanpa kita. Kalau tidak bersama kita, dakwah akan bersama dengan orang lain, kalau kita tidak bersama dakwah, kita mahu bersama siapa?”

Tepuk dada, tanya iman, hanya ada dua jalan; jalan Allah atau jalan syaitan, hanya ada dua golongan Hizbullah @ Hizbu Syaitan, ada dua pilihan Futur yakni berhenti@tercicir dijalan dakwah @ takwa, jangan sampai kita terlambat, kita harus segera menentukan pilihan itu. Kita adalah muslim sebelum apapun title yang akan kita miliki, kita adalah da’e sebelum apapun profession yang akan kita jawat. Hanya kita yang akan menentukan siapa diri kita dan jalan mana yang kita pilih. Jadi, yang manakah pilihan kita?

Sidang perwakilan yang dirahmati Allah sekalian,

Sebelum saya mengakhiri ucapan saya pada petang ini, ingin saya mengulang kembali pidato yang pernah dinyatakan oleh Khalifah Pertama yakni Saidina Abu Bakar sewaktu beliau dilantik untuk menggantikan tempat yang ditinggalkan Rasulullah. Suka untuk saya membawa sahabat-sahabat untuk mengimbau dan bersama menghayatinya.

“Wahai manusia!, sesungguhnya aku telah diangkat menjadi pemimpin kalian, namun bukan bererti aku yang terbaik di antara kalian, bila aku berbuat kebaikan maka bantulah aku, namun bila aku berbuat keburukan maka luruskanlah aku. Kejujuran adalah amanah dan dusta merupakan pengkhianatan. Yang lemah di antara kalian menjadi yang kuat disisiku, sehingga hak-haknya akan aku serahkan kepadanya InsyaAllah, dan yang kuat diantara kalian menjadi lemah disisiku, sehingga aku mudah mengambil hak orang lain yang ada padanya InsyaAllah. Tidaklah satu kaum meninggalkan jihad di jalan Allah melainkan Allah menimpakan mereka kehinaan, dan tidaklah kekejian merebak di tengah masyarakat melainkan Allah akan menebarkan bala bencana kepada mereka. Taatilah aku sepanjang aku taat kepada Allah dan Rasul-Nya, namun apabila aku bermaksiat kepada Allah dan Rasul-Nya maka kalian tidak perlu mentaatiku. Bangunlah kalian untuk solat kalian, Allah akan merahmati kalian”.

Sekian, terima kasih.

Leave a Reply

