Selamat Tahun Baru!

Salam tahun baharu 2011 kepada semua warga Universiti Putra Malaysia dan rakyat Malaysia seluruhnya. Sempena melangkah tahun baharu semestinya diantara kita mempunyai azam dan iltizam baharu untuk mengharungi tahun 2011 yang pastinya lebih mencabar. Keazaman yang telah dipasakkan di dalam diri harus disulami bersama kegigihan, ketekunan dan kesungguhan untuk merealisasikan perubahan.

Kepada warga kampus yang telah mendapat keputusan yang meningkat dari sebelumnya, tahniah diucapkan, tidak lupa juga kepada yang mampu mengekalkan prestasi yang baik semester yang lalu. Bagi yang kurang mendapat keputusan yang memuaskan, perlu optimis dan berjiwa kental untuk mendapat keputusan yang lebih baik pada semester kedua ini. “ Man jadda wa jadda” , siapa yang berusaha akan mendapat ganjarannya.

Selain daripada akademik, iman di dalam diri kita juga perlu ditingkatkan dalam meraih keseimbangan dunia dan akhirat. Kesepaduan yang terhasil akan menghasilkan mahasiswa yang bertaqwa dan cemerlang dalam mengharungi kehidupan.

Disamping itu, mahasiswa adalah pewaris pimpinan negara maka seharusnya kita perlu menjadi ikon kepada masyarakat. Jadi mahasiswa perlu kritikal dan kreatif dalam menyelesaikan masalah. Sebagai golongan yang terpelajar mahasiswa perlu mempunyai pendirian dalam mendepani cabaran massa.

Kekentalan iman amat diperlukan mendepani cabaran pada masa kini. Saban hari di dada akhbar kita disajikan dengan masalah-masalah yang mengenai salah laku moral seperti GRO, pelacuran, pembuangan bayi, dan lainnya yang rata-ratanya puncanya terdiri daripada golongan muda masa kini.

Selain daripada mendepani masalah ini dari aspek individu mahasiswa sepatutnya menjadi agen perubahan masyarakat. Mahasiswa juga perlu memberi alternatif kepada masyarat untuk menyelesaikan masalah yang timbul.

Sejajar dengan transformasi yang telah dicanangkan oleh perdana menteri mahasiswa perlu mengambil semangat transformasi ini untuk menjadikan diri kita lebih baik dari sebelumnya. Seperti dalam firman Allah SWT dalam Surah Ar-Ra’d ayat 11, “Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan kaum itu bergerak mengubah apa yang ada dalam diri mereka terlebih dahulu”.

Semoga tahun baru yang bakal kita harungi ini akan kita hadapi dengan penuh bijaksana berpandukan azam dan ilizam yang telah dipasak. Saya mewakili saf pimpinan PMIUPM ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru 2011!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: