Betul Ke Nabi Berpolitik??

E’eh betul ke Nabi Muhamad pun  berpolitik? Mcm tak percaya je… macam mana baginda berpolitik? Ada masuk bertanding ke??? Musykil2…

Eh, betul la nabi dahulu mmg berpolitik pn. Kau ingat politik tu PAS, DAP, UMNO je ke? Tu parti politik je..politik Islam luas sebenarnya…

Tak pernah pulak aku dengar tentang politik islam??eiiii tak nak la aku tahu dan terlibat dengan politik ni…kotor r politik ni..kutuk org tu, kutuk org ni….

Eh, mana boleh cakap macam tu. SEKULAR  namanya. Nilah buktinya Barat berjaya doktrin umat Islam iaitu mengasingkan kehidupan dengan agama. Nabi dah ajar semuanya..Islam tu kan cara hidup. Haa, berbalik pd td…tu la kau, fikiran sempit. Apa maksud politik sebenarnya? Politik dlm b.arab SIASAH yg b’maksud  mengawal, mengatur, mentadbir. Jadinya setiap perkara kita buat mmg sebenarnya berpolitik pun.

Imam Ibn Taimiyah dalam bukunya siasah syariah “ WAJIB DIKETAHUI MEMIMPIN URUSAN MANUSIA ADALAH KEWAJIPAN AGAMA YG PALING BESAR..”

Jadinya, keterlibatan kita dalam mana2 organisasi sebenarnya kitaBERPOLITIK??? macam MPP, MTM , pengerusi Kelab, Persatuan??? macam tu? mudah kata, terlibat dlm kepimpinanla ea??

Pandai pn kau. Betul la tu.pentingnya pemimpin dlm  Islam sehingga dalam sirah, sebelum dikebumikan Nabi pn, dilantik dahulu ketua bg m’gantikan Nabi  .& akhirnya t’lantiklah Khalifah Abu Bakar. Yg ke2 nya, dalam hadis ada menyebut“APABILA KELUAR 3 ORG DLM 1 MUSAFIR,MAKA HENDAKLAH SEORG DILANTIK MENJADI KETUA”…haa nmpk tak mcm mana Islam tekankan kepimpinan?

Ok faham. Tp mcm mana nak kait kepimpinan dgn politik? Apa bukti Nabi berpolitik?

Pemimpin akan mengatur, merancang, mentadbir organisasi & mengeluarkan arahan kpd anak buahnya. Betul tak ? cth mcm CEO syarikat, dia ketua dan mentadbir syarikatnya? dan bukankah td maksud siasah adalah mengawal, mentadbir.. ?? Emm bukti politik Nabi, apbila sampai shja Madinah dlm peristiwa Hijrah ,nabi dilantik m’jd ketua dan nabi m’buat perlembagaan Madinah..situasi ni sama je dengan CEO td Cuma bezanya bidang berlainan…faham tak?

Ooo baruu… faham. Ingatkan tak pernah ada politik islam? So nk pilih pemimpin, kena pilih betul2 la….

-PMIUPM-

 

1 Comment

  1. bagi saya..politik nabi dakwah syiekh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: